Sort by
Sort by

Újra az iskolapadban

Segítünk a kakaótermelő közösségek gyermekeinek, hogy visszatérhessenek az iskolapadba.
Felzárkóztató iskolák
Elefántcsontpart kakaótermő területének mélyén fekszik ez a napközben csendes kis falu. A körülbelül 300 vályogház legtöbbje üresen áll, a falu lakosai, nők és férfiak mind a földeken dolgoznak.

Néhány gyerek a helyi iskolába jár. Az iskolába kátyúkkal tarkított földutak vezetnek, a rajtuk járó kevés autó is csak lassan halad.

Sajnos azonban nem minden gyerek jár iskolába. Bár Elefántcsontparton az általános iskolai oktatás hivatalosan kötelező, magas a lemorzsolódás,  és sok gyereket sajnos be sem iratnak az iskolába. Az iskoláztatás díja, az egyenruha és az alapvető felszerelések ára – főleg nagy családok esetében – gyakran meghaladja a szülők szűkös kereteit.

Kakaótermesztő családok

A 10 éves Adissa Bancé ilyen családban él. „Kilenc gyermekem van” – mondja Aliman, Adissa édesanyja - „három fiú és hat lány. Adissa a nyolcadik. Sajnos nem engedhettük meg magunknak, hogy iskolába járassuk.”

Mi számít gyermekmunkának?

Aliman nem hagyhatta Adissát egyedül egész nap a faluban, ezért, mint a legtöbb falubeli anya, magával vitte lányát a kakaóültetvényre. Adissa azóta jár ki a földekre, amióta csecsemőként édesanyja hátára kötve magával vitte.

Amikor elérte az iskolaköteles kort, nem iratták be iskolába, 10 éves korára pedig már túlkorosnak számított az iskolakezdéshez.

Édesapja a Nestlé számára termeszt kakaót, édesanyja pedig földimogyoró-termesztéssel foglalkozik. Az ültetvényen - hogy addig is elfoglalja magát -  édesanyja kisebb feladatokkal bízta meg Adissát. Nem tudta, hogy gyermekmunkának számít, ha megkéri Adissát, hogy egy kis fa kapával segítsen kigyomlálni a gazt a mogyoróbokrok közül. 

Az édesanyja földjét gyomláló Adissára Samou Sidi figyelt fel. Samou az 1 640 kapcsolattartó egyike, akik a Nestlé nevében, a gyermekmunka megszüntetésére irányuló törekvéseinket képviselve mintegy 86 000 gyermek családjával tartják a kapcsolatot. Ha gyermekmunkát látnak, mielőbb igyekeznek ezt megakadályozni, és képzéssel vagy családi támogatással segítenek elérni, hogy a gyerekek iskolába járjanak.

Kiemelkedő iskolai eredmények

Samou elmondta Adissa szüleinek, hogy a Nestlé Kakaóterv és a Jacobs Foundation nemrég felzárkóztató iskolát nyitott a faluban, és felajánlotta, hogy kitölti a lány jelentkezési lapját.

A felzárkóztató iskolák a nemzeti tanterv kétéves anyagát mindössze kilenc hónap alatt átadják, ezzel elősegítve, hogy azok a gyerekek, akik eddig nem jártak iskolába visszakerüljenek az oktatási rendszerbe. Az osztálylétszám alacsony, az itt tanuló gyerekek magas színvonalú oktatásban részesülnek. A felzárkóztató iskoláknak köszönhetően, a kihagyott évek ellenére a diákok a képzés után könnyen beilleszkednek az oktatási rendszerbe.

Kakaóterv oktatás

Adissa kitűnő tanuló volt a felzárkóztató iskolában, és már a következő évben átkerült az állami iskolába. Jelenlegi tanára nagyon elismerően nyilatkozik az előmeneteléről.

„Kitűnő diák” – mondja a tanár. „Az eredményei magukért beszélnek: tavaly a második legjobb eredményt érte el az osztályában, legjobban a szóbeli feladatokat és a matematikát kedveli.” Adissa előmenetelét hallva édesanyja, Aliman elmosolyodik. „Teljes szívemből örülök, hogy iskolába jár” – mondja. 

A Nestlé gyermekmunka felszámolásáról szóló 2019. évi jelentésében további történeteket olvashat cégünk gyermekmunka visszaszorítását célzó tevékenységéről.