Sort by
Sort by

A Nestlé története

 

A kezdeti évek

Történetünk 1866-ban kezdődött, amikor az Anglo-Swiss Condensed Milk Company megnyitotta első sűrített tej üzemét Svájcban. Henri Nestlé 1867-ben úttörő csecsemőtápszert dolgoz ki, az általa alapított vállalat 1905-ben egyesül az Anglo-Swiss vállalattal és ezzel megalakul a ma Nestlé Group néven ismert vállalatcsopot. Ebben az időszakban a városok terjeszkednek, a teherszállító gőzhajók elterjedésével az alapanyagárak csökkennek, s ez élénkíti a fogyasztói árucikkek nemzetközi kereskedelmét. 

1866 

 

Charles és George Page amerikai testvérpár segítségével létrejön az Anglo-Swiss Condensed Milk Company. A Svájcban rendelkezésre álló hatalmas mennyiségű friss tej készletekre és a hazájukban megszerzett szaktudásra alapozva Chamban megalapítják Európa első sűrített tej gyárát. Megkezdik Milkmaid márkanéven forgalmazott, a friss tej biztonságos, hosszan eltartható alternatívájaként reklámozott termék terjesztését Európa iparvárosaiba. 

 


1867 

 

A Nestlé alapítója, Henri Nestlé német születésű gyógyszerész piacra dobja a „farine lactée“-t (tejliszt) a svájci Vevey-ben. A tehéntejből, búzalisztből és cukorból álló terméket Nestlé azoknak a csecsemőknek a táplálására fejlesztette ki, akik nem jutottak anyatejhez, így csökkentve az akkoriban igen magas csecsemőhalandóságot. Ekkoriban kezdte el használni a mára szimbólummá váló „fészek“ emblémát. 


1871 

Az első Nestlé gyermektápszer-ügynök megkezdi munkáját Pesten. 


1875 

 

Henri Nestlé három helyi üzletembernek eladja a Vevey-ben lévő vállalatát és gyárát. Az új tulajdonosok vegyészek és szakmunkások felvételével bővítik a termelést és az értékesítést. 


1878 

 

Ádáz verseny alakul ki a Nestlé és az Anglo-Swiss között, amikor mindkét vállalat elkezdeni a másik társaság termékét – azaz a sűrített tejet és a csecsemőtápszert – is gyártani. Mindkét cég növeli külföldi értékesítését és gyártását. 


1882-1902 

 

1882-ben az Anglo-Swiss az Egyesült Államokban terjeszkedik, de George Page halála meghiúsítja a tervet. A cég 1902-ben eladja amerikai érdekeltségeit, ami előkészíti a későbbi egyesülést a Nestlével. 


1895 

Az első Maggi hirdetések megjelennek Magyarországon 


1904 

 

A Nestlé a Peter & Kohler export tevékenységének átvételével történetében először fog csokoládé értékesítésébe. 1885-től Henri Nestlé maga is kulcsszerepet játszott a tejcsokoládé kifejlesztésében, ugyanis ekkortól szállít Vevey-beli szomszédjának Daniel Peternek sűrített tejet, amit Peter az 1880-as években az első, kereskedelemben is kapható termék kifejlesztéséhez használ.

 
 

A boldog békeidők 

 

1905-ben a Nestlé & Anglo-Swiss több mint 20 gyárral rendelkezik és a tengerentúlon leányvállalatok útján hoz létre egy Afrikára, Ázsiára, Latin-Amerikára és Ausztráliára kiterjedő értékesítési hálózatot. Az első világháború közeledtével a vállalat, kihasználva a „Belle Époque“, vagy „boldog békeévek“ néven ismert korszak konjunktúráját globális tejipari vállalattá növi ki magát. 

1905 

 

Az Anglo-Swiss és a Nestlé fúziójával létrejön a Nestlé & Anglo-Swiss Company. A társaságnak két központja van, Vevey-ben és Cham-ben, és az tejtermékek export forgalmának előmozdítására egy harmadik irodát nyit Londonban. Az évek során a vállalat bővíti termékpalettáját, mely így már cukrozatlan sűrített tejet és sterilizált tejet is tartalmaz. 


1912 

 A Maggi márka bejegyeztetése Magyarországon

 

Túlélni a háborút 

 

A háború 1914-es kitörésével megnő a kereslet a sűrített tej és csokoládé iránt, de a nyersanyaghiány és a határokon átnyúló kereskedelem korlátozása visszaveti a Nestlé & Anglo-Swiss termelését. A nehézség megoldására a vállalat az Egyesült Államokban és Ausztráliában vásárol feldolgozó üzemeket, és a háború végére immár 40 gyártóhellyel rendelkezik. 

1914

 

Európában kitör a háború és törést okoz a gyártásban, ezzel egyidőben az ellenségeskedés – jelentős állami megrendelések formájában – erősíti a Nestlé tejtermékei iránti keresletet. 


1915

 

A sűrített tej sokáig eltartható és könnyen szállítható, ezért igen népszerű a fegyveres erőknél. Például, a brit hadsereg katonái számára rendszeresített tartalék fejadagok 1915-től Nestlé konzervtejet is tartalmaznak. A termék iránti erős kereslet miatt a vállalat tejfeldolgozó üzemei teljes gőzzel dolgoznak. 


1916

 

A Nestlé & Anglo-Swiss felvásárolja a norvég Ergon tejipari vállalatot, amely szabadalmaztatta a tejpor gyártására szolgáló porlasztva szárítási eljárást, majd az új tulajdonos megkezdi az értékesítést. 


1917-1918

 

A Svájban fellépő tejhiány miatt a Nestlé & Anglo-Swiss társaságnak át kell adnia a friss tej szállítmányait, hogy segítsék a városokban lakókat. A vállalat, hogy a háborúzó nemzetek sűrített tej igényét ki tudja elégíteni amerikai tejfeldolgozó üzemeket vásárol és szállítási megállapodásokat köt olyan ausztrál vállalatokkal, melyeket a későbbiekben megvásárol.

 

Válság és lehetőség

 

A háború után a konzervtej iránti kereslet csökken s ez súlyos válságot okoz a Nestlé & Anglo-Swissnél 1921-ben. Bár a vállalat kilábal a válságból az 1929-es Wall Street-i tőzsdekrach miatt zuhan a fogyasztók vásárlóereje. Ennek ellenére a korszak számos pozitív fejleménnyel szolgál: a vállalat vezetősége professzionalizálódik, a kutatás központosításra kerül és olyan úttörő termékekkel jelenik meg a cég a piacon, mint a Nescafé.

1921-1922

 

A zuhanó áraknak és magas készletszinteknek köszönhetően a Nestlé & Anglo-Swiss addigi első és azóta egyetlen pénzügyi veszteségét könyvelte el 1921-ben. Louis Dapples bankár válságkezelőként csatlakozik a vállalathoz és arra ösztönzi a társaságot, hogy történetében először profi vezetőket alkalmazzon. Az irányítás központosításra kerül, a kutatást pedig egy helyszínre vonják össze, a svájci Vevey-be.


1927

A szerencsi Magyar Kakaó és Csokoládégyár Rt. elkezdte gyártani a BOCI csokoládét.


1928

Védjegyeztetésre került a magyar piacon a cicás Szerencsi kakaópor, szintén a szerencsi Magyar Kakaó és Csokoládégyár Rt. terméke.


1929

 

A vállalat felvásárolja a Peter-Cailler-Kohlert, Svájc legnagyobb csokoládégyárát, melynek története 1819-re nyúlik vissza, amikor François Louis Cailler megalkotta az ország első, Cailler névre hallgató csokoládémárkáját. A csokoládé ezentúl a Nestlé & Anglo-Swiss üzleti tevékenységének szerves része.


1934

 

Ausztráliában megjelenik a piacon a malátás csokoládéital, a Milo, mely olyan sikeres, hogy a későbbiekben a társaság más piacokra is exportálja. A két világháború közti időszakban a vállalat tovább fejleszti a bébiételeit és csecsemőtápszereit, és 1934 Pelargon néven megjelenik az emészthetőség megkönnyítésére tejsavbaktériumokkal dúsított, csecsemőknek szánt teljes tejpor.


1936

 

A svájci csokoládé piacon kialakult erős verseny hatására a Nestlé-Peter-Cailler-Kohler innovációjaként piacra kerül a Galak fehér csokoládé, majd a következő évben a Rayon mézes és légbuborékos csokoládé. Az 1930-as években a vitaminok jelentik az egészséges termékek egyik legfőbb vonzerejét, így a Nestlé 1936-ban megjelenik a piacon a Nestrovit vitaminkiegészítővel.


1938

 

Megjelenik a Nescafé, a „valódi kávéból készült porkivonat“, amely megtartja a kávé természetes ízét, de egyszerűen forró víz hozzáadásával elkészíthető. A termék Max Morgenthaler fejéből pattant ki, aki 1929-ben kezdett rajta dolgozni, amikor a brazil kormány felkérte a Nestlé & Anglo-Swiss vállalatot, hogy a dolgozzon ki valamilyen felhasználási lehetőséget a hatalmas kávéfeleslegre.

 

A vihar átvészelése

 

A második világháború 1939-es kitörése gyakorlatilag minden piacra hatással volt, de a Nestlé & Anglo-Swiss a nehéz körülmények között is folytatta tevékenységét, kiszolgálva a civil lakosokat és a fegyveres erőket. A vállalat 1947-ben felveszi a Maggi leveseket és ételízesítőket a termékpalettájára és felveszi a Nestlé Alimentana nevet.

1939

 

Attól tartva, hogy a tengelyhatalmak elfoglalják Svájcot a Nestlé & Anglo-Swiss néhány vezetőjét az amerikai Stamfordba helyezi át, ahol a háború alatt a vállalat második központja működik. Az Európában folyó harcok ellehetetlenítik a Nestlé európai export tevékenységét, így a cég az afrikai és ázsiai piacokat az Egyesült Államokból és Ausztráliából szolgálja ki, és kiterjeszti latin-amerikai tevékenységét.


1942-1945

 

A második világháború kezdetben visszaveti a Nescafé forgalmát, de a háború elhúzódásával a forgalom visszaáll: az Egyesült Államok hadba lépésével a márka gyorsan népszerűvé válik az amerikai katonák között. A háború végén a Nescafé is része a Japánnak és Európának nyújtott segélycsomagnak. A Nestea az 1940-es évek elején jelenik meg.


1947

 

A Nestlé & Anglo Swiss egyesül a Maggi leveseket, erőleveseket és ételízesítőket gyártó svájci Alimentanával, és felveszi a Nestlé Alimentana nevet. Az Alimentana története 1884-re nyúlik vissza, amikor az alultápláltság csökkentésére Julius Maggi fehérjegazdag szárított levest fejlesztett ki. 1895-ben pedig már a magyar újságokban is megjelent MAGGI hirdetés.

 

A fogyasztók nagyobb kényelme

 

A háború utáni időszakot a fokozódó konjunktúra jellemezte. Ekkor mind Európában és az Egyesült Államokban megjelentek az emberek életét megkönnyítő berendezések, a hűtők és fagyasztók. A fogyasztók körében népszerűek a kényelmi termékek, melyre válaszul a Nestlé Alimentana olyan új termékekkel jelenik meg, mint például a Nesquik és a Maggi készételek.

1948

 

Az Alimentana az Egyesült Államokban Nestea néven piacra dobja az instant teát, amely a Nescaféhoz hasonló módszerrel készül, és mind hidegen és forrón fogyasztható. A hideg tejben is könnyen oldódó Nesquik is megjelenik az amerikai piacon, ahol igen kelendő.


1954

 

A Nestlé csecsemőtápszere por alakban már 1948 óta kapható, de ettől az évtől Cerelac márkanéven kerül forgalmazásra. Az eredetileg csak leveskockaként értékesített Maggi ételízesítő márkája a Fondor immár por alakban is kapható. A könnyen használható fűszerszóróba csomagolt ételízesítő így már a konyhában, sőt az étkezőasztalnál is kényelmesen használható.


1957

A Maggi márkanév alatt betör a piacra a konzerv ravioli. A termék elsöprő sikere arra ösztönzi a Nestlét, hogy további konzerv és készételekkel jelenjen meg a piacon, melyek a növekedést jelentő új szegmenst képviselik.

 

Gyorsfagyasztott ételektől a gyógyászati készítményekig

 

Az akvizícióknak köszönhetően a Nestlé olyan gyorsan növekedő területekre is belép, mint a fagyasztott ételek, és emellett hagyományos tej, kávé és konzervélelmiszer üzletágát is fejleszti. Az 1970-es években a vállalat a gyógyszer- és kozmetikaiparban is megjelenik. Aktivista csoportok kritikájának a kereszttüzébe kerül, melyek etikátlannak nevezik a csecsemőtápszer marketingjét. A Nestlé a későbbiekben az egyik elsők között alkalmazza minden üzletágában a WHO anyatej-helyettesítőkre vonatkozó kódexét.

1960

 

Egyre több háztartásban van fagyasztó, így megnő a jégkrémek iránti kereslet. A növekedést kihasználva a Nestlé felvásárolja a német Jopát és a francia Heudeber-Gervais-t, majd 1962-ben a svájci Frisco márkát. A vállalat megszerzi a brit konzervélelmiszer gyártó Crosse & Blackwellt.


1962

 

A Nestlé a svéd tulajdonú Marabou-tól megveszi a Findus fagyasztott élelmiszer márkát és forgalmazását kiterjeszti a nemzetközi piacokra. A Findus az első között kezdett fagyasztott élelmiszerek forgalmazásába Európában 1945-ben.


1968

A hűtött tejtermékek népszerűsége egyre nő, a Nestlé megveszi a francia Chambourcy joghurt gyártót. A Chambourcy az 1970-es évek elején jelent meg az egészség- és súly-tudatos fogyasztókat célzó Sveltesse joghurtcsaláddal.


1969

A francia Vittel ásványvíz márkában való részesedésszerzéssel a Nestlé belép az ásványvíz piacra.


1973

 

Az angolszász piacok konzerv- és fagyasztott élelmiszer portfóliójának megerősítésére a Nestlé átveszi a Stouffer Corporation amerikai fagyasztott élelmiszer vállalatot és a Libby, McNeill & Libby konzervgyárat 1976-ban.


1974

Történetében először a Nestlé az italok és élelmiszerek mellett tovább diverzifikálódik és a L'Oréal kisebbségi részvényeseként megjelenik a globális kozmetikaiparban is.

Megkezdődik a Maggi termékek bércsomagolása a Debreceni Konzervgyárban.


1977

A vállalat immár Nestlé S.A. néven, az amerikai gyógyszer- és szemészeti termékeket gyártó Alcon Laboratories felvásárlásával folytatja tovább diverzifikációs stratégiáját. Az anyák között tapasztalható csökkenő szoptatási hajlandóság miatt néhány aktivista megkérdőjelezi a csecsemőtápszer gyártó vállalatok, köztük a Nestlé marketing stratégiáját. 1977-ben a Nestlé termékek bojkottjára szólítanak fel.


1980

Magyarországra megérkezik a Nesquik termékek első importja Brazíliából.

 

A Táplálkozás, Egészség és Jóllét útján

 

A növekedés évei után a Nestlé megszabadul nem jövedelmező márkáitól és, új „Táplálkozás, Egészség és Jóllét“ szlogenjével összhangban azokra koncentrál, amelyek kielégítik az egyre egészségtudatosabb fogyasztókat. A vállalat az Egyesült Államokban, Kelet-Európában és Ázsiában terjeszkedik, és vezető szerepre tör a víz, jégkrém és állateledel területén.

1981

Az alacsony zsír- és kalóriatartalmú szegmensben piacra kerülnek a Stouffer's Lean Cuisine fagyasztottételek és a márka lenyűgözően teljesít. A Nestlé és a L'Oreal a bőrgyógyászat területén tevékenykedő Galderma vegyesvállalatot. A WHO közgyűlése elfogadja az anyatejpótló tápszerekre vonatkozó WHO kódexet, és a Nestlé az elsők között dolgoz ki és vezet be minden vállalatánál a kódexen alapuló szabályozást.


1985

 

A Nestlé 3 milliárd dollárért felvásárolja az amerikai Carnation Companyt, ezzel olyan márkák kerülnek a portfólióba, mint a Carnation és a Coffee-Mate. A Friskies márka akvizíciójával a vállalat belép az állateledel piacra is.


1986

 

A Nespresso történet egy egyszerű ötletből indul: tegyük lehetővé, hogy mindenki, mint egy igazi barrista, elkészíthesse a tökéletes csésze kávét.


1988

 

A Nestlé megvásárolja a brit Rowntree Mackintosh vállalatot, s vele együtt a KitKat, After Eight és Smarties márkát. Az új akvizíciók közé tartozik az olasz tészta, szósz és édesség gyártó csoport, a Buitoni-Perugina.


1989

Megkezdődik az első Nestlé Pirostáblások gyártása Diósgyőrben.


1991

Reggelizőpelyhek globális gyártására és forgalmazására létrejön a Nestlé és a General Mills vegyesvállalata, a Cereal Partners Worldwide. A vállalat a The Coca-Cola Company-vel létrehozott vegyesvállalata, a Beverage Partners Worldwide pedig italgyártásra és forgalmazásra szakosodik. Termékei közé tartozik például a Nestea.

Magyarországon megalakul a Nestlé Hungária Kft., megvásárolják a Szerencsi Édesipari Vállalatot.


1992

 

A francia Perrier Csoport akvizíciójával a Nestlé javítja ásványvíz üzletágának pozícióját. 1993-ban Nestlé Sources Internationales néven létrejön az önálló ásványvíz vállalat, mely 2002-től Nestlé Waters néven folytatja tevékenységét.


1997

Peter Brabeck-Letmathe, az új vezérigazgató növekedési potenciált lát a személyre szabott táplálkozásban. Az ezredforduló közeledtével a Nestlét a „Táplálkozás, Egészség és Jóllét“ vezető vállalataként nevezi meg.


1998

 

A Nestlé felvásárolja az olasz Sanpellegrino ásványvíz vállalatot. Útjára indul a tiszta és egészséges ivóvizet biztosító Nestlé Pure Life a fejlődő országokban, majd két évvel később az Aquarel Európában.


2000

 

A Nestlé fenntartható mezőgazdasági kezdeményezése (SAIN) a helyi gazdákkal való együttműködés ösztönzését tűzte ki céljául. Célja a gazdák életszínvonalának javítása és a fenntartható nyersanyagellátás biztosítása.


2001

 

A Nestlé felvásárolja az amerikai Ralston Purina állateledel vállalatot és a Nestlé Friskies Petcare-rel egyesítve létrehozza új piacvezető állateledel üzletágát, a Nestlé Purina Petcare-t.


2002

 

A jégkrém üzlet 1990-es években végrehajtott bővítését követően a Nestlé megszerzi a Häagen-Dazs prémium jégkrém gyártó forgalmazási jogait az Egyesült Államokban és Kanadában, majd 2003-ban megvásárolja a Mövenpick és Dreyer's Grand Ice Cream márkát. 2,6 millárd dollárért a vállalat birtokába jut a Chef America fagyasztott élelmiszeripari vállalat.

 

Közös értékteremtés

 

A Nestlé történetében először fogalmazza meg a Közös Értékteremtés elvét, és indítja útjára a fenntartható kakaó és kávé ellátási lánc továbbfejlesztését célzó Nestlé Kakaótervet és Nescafé Tervet. A hagyományos – csecsemőtápszer és fagyasztott élelmiszer – termékcsoportokban elfoglalt pozíciójának megerősítése mellett a Nestlé egyre nagyobb figyelmet fordít a gyógyászati célú tápszerekre.

2006

A Nestlé az üzleti tevékenységére megfogalmazza a Közös Értékteremtés szemléletet, mely szerint a részvényesek érdekében tett lépéseknek egyúttal a szűkebb közösség számára, ahol jelen vagyunk és a társadalom egésze számára is értéket kell teremtenie. A Nestlé tulajdonába kerül a Jenny Craig testsúlycsökkentéssel és megtartással foglalkozó vállalat, illetve az ausztrál Uncle Toby's reggelizőpehely társaság.


2007

A gyógyászati célú tápszerekre fordított növekvő figyelem arra ösztönzi a Nestlét, hogy megszerezze a Novartis Medical Nutrition üzletágát. Még ebben az évben a Gerber csecsemőtápszer vállalat és a svájci ásványvíz konyszern, a Sources Minérales Henniez kerül a birtokába.


2009

 

Az első, New Yorkban tartott Közös Értékteremtés Fórumon résztvevő szakértők a táplálkozás, víz és vidékfejlesztés területén jelentkező globális kihívásokról és a vállalatok megoldásban játszott szerepéről tanácskoztak. A Fórumot ezt követően minden évben megtartják. A vállalat Nestlé Professional néven létrehozza vendéglátóipari termékekre specializálódott üzletágát.
A NESCAFÉ 70. születésnapja alkalmából megjelenik a magyar piacon a NESCAFÉ Dolce Gusto.


2010

 

A Nestlé megszerzi a Kraft Foods fagyasztott pizza üzletét. A társaság fenntartható kakaó és kávé szállítási láncainak fejleszése, a gazdálkodó közösségek szociális körülményeinek javítása és nyereségességük biztositása érdekében útjára indul a Nestlé Kakatóterv és Nescafé Terv.


2011

 

Létrejön a Nestlé klinikai tápszer üzletága és a Nestlé Egészségtudományi Intézete a tudományos kutatásokon alapuló termékek kifejlesztése a krónikus betegségek megelőzése és kezelése céljából. A Nestlé a Fair Labor Association (FLA - Tisztességes Munka Szövetség) az első élelmiszeripari partnere a kakaó szállítási láncban alkalmazott gyermekmunka elleni küzdelemben.


2012

Csecsemőtáplálás üzletága pozíciójának megerősítésére a Nestlé 11,9 milliárd dollárért megvásárolja a Wyeth Nutritiont (korábban Pfizer Nutrition).


2013

A Nestlé klinikai tápszer üzletága megvásárolja az amerikai Pamlabet, amely többek között enyhe értelmi fogyatékos és depressziós betegek számára készült gyógyászati célú tápszerekre specializálódott. A társaság Amerikában és Óceániában megválik a Jenny Craig testsúlycsökkentő vállalattól.


2014

 

A Nestlé Skin Health létrehozásával a Nestlé teljes körű ellenőrzésre tesz szert a L'Oréallal 1981-ben alapított dermatológiai vegyesvállalatban, a Galdermában. A vállalatok megszüntetik a 2002-ben Innéov néven létrehozott, kozmetikai tápanyag kiegészítőkre szakosodott vegyesvállalatukat. A Galderma ezt követően megszerzi eszközei egy részét.


2015

 

Megjelenik a Nestlé első szuperprémium globális csokoládéja a Cailler, a legrégebbi svájci csokoládé márka. A Csoport megválik a francia Davigel fagyasztott élelmiszer üzletétől.