Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Alultápláltság

Alultápláltság

 

Gyakran előfordul, hogy a kor előrehaladtával az ember kevésbé tevékeny, életvitele lelassul. Megfelelő táplálkozással azonban az öregedés folyamatai jobban kézben tarthatók. Idősebb korban ezért különösen fontos odafigyelni a szervezet tápanyagszükségleteire.

Az alultápláltság egy vagy több fontos tápanyag tartós hiánya, vagy azok felszívódásának elégtelensége, mely állapot megfelelő táplálkozással elkerülhető. Noha az öregedés minden egyes vetületét nehéz befolyásolni, a megfelelő táplálékfelvétel viszonylag könnyen kezelhető. Ez pedig rendkívül fontos az idősek számára.

Az idősebb korban előforduló alultápláltsághoz sok tényező vezethet. Ezek közé tartoznak olyan egészségügyi problémák, mint például az étvágycsökkenés, fogászati, szájsebészeti problémák, csökkenő szag- és ízérzékelés, valamint olyan betegségek, melyek miatt nehezebbé válik a táplálékbevitel.
Az életmód is fontos szerepet játszik, különösen az egyedül élő idős embereknél, akik általában kevesebbet esznek. De azoknál is jelentkezhet alultápláltság, akik számára az élelmiszer beszerzése anyagi problémát jelent. Az ilyen közvetlen okok mellett az életkorukból kifolyólag gyakrabban előforduló krónikus és akut megbetegedések következtében kórházi ellátásra is többször szorulhatnak, ami tovább befolyásolja a tápláltsági állapotot.

Az alultápláltság sajnos nem olyan ritka, mint hinnénk. Egy nemzetközi, több mint 4500 idős ember megkérdezésén alapuló tanulmány szerint a megkérdezettek közel fele potenciálisan veszélyeztetett, és majdnem egynegyedük ténylegesen alultáplált! (1) Ennek következményei pedig igen komolyak: általában is magasabb megbetegedési arány, sérülésekből és betegségekből való lassabb gyógyulás, pszichés következmények, az életminőség jelentős romlása. *

Ezért is fontos odafigyelni az életkornak megfelelő mennyiségű és összetételű táplálékok bevitelére. A testmozgás és az aktív szociális élet ugyan hozzájárulhat az étvágy növekedéséhez, a legfontosabb mégis a könnyen hozzáférhető, tápláló ételek, és az olyan étrendi megoldások, amelyek javítják a táplálékbevitelt. (2)

A Nestlé Health Science célja az életkorral összefüggő alultápláltság visszaszorítása. Ezért fejlesztettük ki speciális táplálkozási terápiáinkat a problémával küzdők számára.

 

1. Kaiser MJ, Bauer JM, Rämsch C, Uter W, Guigoz Y, Cederholm T és mtsai. Az idősebb felnőttek alultápláltsága gyakorisága: multinacionális perspektíva a mini táplálkozás értékelésével. J Am Geriatr Soc. 2010 szeptember; 58 (9): 1734-8.
2. Hickson M. Alultápláltság és öregedés. Postgrad Med J. 2006. január; 82 (963): 2–8.

* A tünetek felsorolása nem teljeskörű; egyes esetekben egyéb tünetek is előfordulhatnak

Color Box Html

 

Az izomtömeg

megfelelő táplálkozással

történő kialakítása

és megtartása

kiemelkedő fontosságú

az egészség fenntartása

érdekében.

 

Forrás: Hickson M. Alultápláltság és öregedés. Postgrad Med J. 2006. január; 82 (963): 2–8

Hasznos tippjeink

HASZNOS TIPPJEINK​

Az alultápláltság okai

Meglévő szokásaink akár legkisebb megváltozása is jelentős hatással lehet a tápanyagbevitelre. Ezekre ritkán fordítunk figyelmet, pedig befolyásolják az alultápláltság kialakulását:

  • egészségügyi és fogászati problémák,
  • étvágyat zavaró gyógyszerek (amik akár hányingert okoznak),
  • magány  (társadalmi elszigeteltség),
  • pszichés problémák (mint például a depresszió),
  • túlzott alkoholfogyasztás.

Alultápláltság jelei és tünetei

Az alultápláltság az ételből származó elegendő tápanyag tartós hiánya, vagy annak korlátozott felszívódása. Ennek egyik leggyakoribb tünete a nem szándékos fogyás. Ilyenkor sem érdemes azonban kalóriadúsabb, zsírosabb ételekre áttérni, mert ezzel csak a test zsírtartalma nő meg az egyéb (pl. izom) szövetek kárára.
Ezért fontos, hogy tisztában legyünk az alultápláltság egyéb jeleivel, mint például az étvágy változása, a fáradtság és az erőtlenség, valamint a sérülésből és betegségből való vártnál lassabb felépülés.

A táplálékbevitel javításának módjai

A könnyen fogyasztható, gyorsan felszívódó, tápanyagban gazdag élelmiszerek segíthetnek a szervezetnek a szükséges anyagok bevitelében. Étvágytalanság esetén jó megoldás az étkezések között magas tápanyag tartalmú "rágcsálnivalókat" fogyasztani. Ilyenek lehetnek a friss gyümölcsök és zöldségek, a tojás és a sajt, amik persze nemcsak kisétkezésekre kiválóak, de a főzés során is hozzáadhatók a receptekhez.