Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

A rostokról

Rostokról

Mik az élelmi rostok?

Az élelmi rostok olyan szénhidrátok, melyek a növényi élelmiszerekben fordulnak elő. Más szénhidrátokkal ellentétben nem emésztődnek meg, nem szívódnak fel a vékonybélben, hanem a vastagbélben fermentálódnak és segítik a jó baktériumok táplálását, és a bélmozgás szabályozását. Fogyasztásuk fontos az emésztőrendszer egészségének fenntartásához. 

A jóllakottság érzésének növelése, a szénhidrátok felszívódásának lassítása és a bélflóra egyensúlyának fenntartása a bélben lévő hasznos baktériumok táplálásával csak néhány a megfelelő rostfogyasztás előnyei közül.
Az élelmi rostok kétfélék lehetnek: vízben oldódó (vízoldékony) és vízben nem oldódó rostok. A legtöbb növényi eredetű élelmiszer tartalmazza mindkét típusú rostot. Például a gyümölcsök és zöldségek vízben oldható és oldhatatlan rostokat is tartalmaznak. A gyümölcsök azonban több vízoldékony rostot tartalmaznak, a zöldségek pedig több oldhatatlant.

Mik a vízoldékony rostok?

A vízoldékony rostok az élelmi rostok egyik fajtája. A vízoldékony rostok olyan rostok, amelyek nem emésztődnek meg közvetlenül a vékonybélben, azonban a vastagbélben megemésztődve az ott élő jótékony baktériumok tápanyagként szolgálnak. A vízoldékony rostok segítenek szabályozni a bélműködést. 


Mik azok az élelmiszerek, amelyek vízoldékony rostot tartalmaznak? 

A vízoldékony rostok számos élelmiszerben megtalálhatók: szárított hüvelyesek, burgonya, borsó, spárga, zab, árpa, alma, banán, narancs, sárgarépa stb. 

Az olyan gabonafélék, mint a zab, a búza és az árpa nagy mennyiségű rostot tartalmaznak. A zöldségek, brokkolli, padlizsán, paradicsom és cékla is kiemelkedő rostforrások. Magas cellulóz tartalmú gyümölcsök, mint az alma, körte és őszibarack szintén kiváló rostforrások. 

A nyers élelmiszerek a főtt élelmiszerekhez képest, a hámozatlan élelmiszerek (pl. alma), a hámozottakhoz képest, a teljes kiőrlésű termékek (pl. búza, árpa és rizs) a finomítottakhoz (fehér) képest általában több rostot tartalmaznak. 

Hogyan növelhetjük napi rostfogyasztásunkat? 

 Az alábbi tippek segítségével növelheti a napi rostbevitelt. Fontos azonban a fokozatosság: csak lassan fokozatosan – több napon keresztül – növelje, a bevitt napi rostmennyiséget, mert a hirtelen megemelt rostbevitel puffadást okozhat.
Az alábbi tanácsok segítségével könnyedén növelheti napi rostbevitelét:
Biztosítsa a lehető legváltozatosabb étrendet.

  • Reggelire teljes kiőrlésű termékeket, teljes kiőrlésű kenyeret, valamint zöldséget és gyümölcsöt is fogyasszon
  • Egyen hüvelyeseket (pl. lencse, bab, borsó) hetente 2-3 alkalommal
  • Próbáljon meg minden nap gyümölcsöt és zöldséget enni.
  • Egyes zöldségek- és gyümölcsök (pl. alma, körte, paradicsom, cukkini) a héj eltávolítása nélkül is fogyaszthatók – Ne hámozza meg őket, így több rosthoz juthat.
  • Gyümölcslé helyett fogyasszon friss gyümölcsöt. 
  • Teljes kiőrlésű gabonából készült termékeket válasszon.

 

A fenti táplálkozási ajánlásoknak megfelelő étrend mellett a 100%-ban növényi rostot tartalmazó OptiFibre® fogyasztása segít kiegészíteni a napi rostbevitelt.  

Napi szükséges rostmennyiség

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása alapján felnőttek számára napi 25 -30 gr (vagy 10-13 gr minden 1000 kcal kalóriaértékű ételre) rost fogyasztása javasolt. Gyermekek számára a gyermek életkora (években) + 5gr rost fogyasztása ajánlott naponta.
 

Article Type