Sort by
Sort by

Kutyatenyésztésről szakértő szemmel

Kutyatenyésztés és táplálás kapcsolata hazánkban: kérdések és válaszok. Interjú Vörös István, Tenyésztői Referens kollégánkkal a Gondos Gazdi napok alkalmából.
Purina Kutyatenyésztői interjú
A Gondos Gazdi napok a Nestlé Magyarország belső rendezvénysorozata, a Purina üzletágon dolgozó lelkes és a felelős állattartás iránt elkötelezett csapat szervezésében. Célja, hogy a Nestlében dolgozó gazdik és érdeklődők minél több és hiteles információhoz jussanak kedvenceik igényeiről, a gazdi lét feltételeiről és a táplálás fő kérdéseiről. Ezzel az interjúval veletek is szeretnék megosztani a kollégáink számára átadott ismeretek egy részét.

Mire figyelnek a kutyatenyésztők, mikor eledelt választanak? Milyen szempontokat tartanak fontosnak?

Elképesztő módon telítődött a kutyaeledelek piaca, rengetek márka jelent meg, sok a trendi irányokat követő „natúr” termék. A paletta minden színét képviselő dömping jellemzi a kínálatot. A különböző eledelek között kiigazodni nagyon nehéz a tenyésztőknek is.

Az emberek jelentős része már eleve szkeptikusan fogadja a cégek oldaláról érkező információkat, mivel érdeket lát mögötte, ezért is fontos a szakmai hitelesség, ami jellemzően az olyan gyártók sajátja, mint a Nestlé PURINA, ahol megkérdőjelezhetetlen a szakmai tudás és tapasztalat.

A kutyás miliőben ez még inkább igaz. A tenyésztőtárs ajánlás az, ami a leginkább meghatározza az eledel kiválasztását. 

Mivel a kutya a farkas leszármazottja, mai napig tartja magát az igény a magas hústartalomra. Sok tenyésztő kifejezetten elemzi az eledelek összetételét, ezt leképezve a saját fajtájára, annak igényeire, a már meglévő tapasztalatokra. De nem elhanyagolható szempont az ár sem, hiszen a tenyésztők, akárcsak a kutyatulajdonosok is, igyekeznek megtalálni a lehető legjobb ár-érték arányú terméket.

Mik a jó tenyésztő ismérvei, mire figyeljen a leendő kutyagazdi, ha kiskutyát szeretne vásárolni tenyésztőtől?

  • A jó tenyésztő ideális esetben rendelkezik kennel névvel, MEOESZ vagy/és fajtaklub tagja, csak törzskönyvvel ad tovább kutyát, minden szükséges oltással. A paraziták elleni védelmi kezeléseket megadja az állatoknak.
  • Tenyésztői szerződéssel értékesít kutyát. 
  • Az magától értetődő, hogy az állatok elhelyezése a tenyészetben minőségi, látszik a szeretet és elkötelezett gondoskodás a tenyésztőn.
  • A tenyésztő szívesen fogadja otthonában a leendő gazdikat. Sőt, sok vagy legtöbb esetben többszöri látogatást javasol az alomnál. Nagyon fontos számára, hogy hova és milyen körülmények közé kerül a tőle származó kutya. 
  • Ha a fajta tartására a leendő gazdi életkörülményei nem ideálisak, akár javasolja is az érdeklődőnek, hogy inkább válasszon másik fajtát.
  • Tenyésztőtől vásárolt kisállat esetén a tenyésztő folyamatos biztonsági hálót ad, tanácsaival, javaslataival támogatja a gazdikat, problémákkal mindig lehet hozzá fordulni. Ezt a folyamatos kapcsolattartást szorgalmazza is.

Ami ezeken felül is meghatároz egy kiváló tenyésztőt, hogy a fajtaspecifikus betegségekre elvégezteti a szűréseket a tenyészállatok esetében, a megfelelő szűrési eredményekkel rendelkező állatokat vesz csak tenyésztésbe, ismeri a tenyésztett fajtáit, rövid és hosszútávó tenyésztési koncepcióval rendelkezik és tudatos szelekciót végez feno- és genotípus alapján is.

Kutyatartóként a táplálásra vonatkozó szempontok szintén fontosak. Mire érdemes figyelni, amikor kutyaeledelt választunk?

Azt gondolom az egyik legfontosabb, amit elsők között érdemes megnézni, az az adott termék gyártója.

Ha belegondolunk, az eledel, amit elfogyasztásra adunk kedvencünknek, egy komplex állatélelmiszer, és a gyártónak köszönhetően kerül oda. Az adott gyártó tudása, gyártási technológiája, filozófiája határozza meg, mi és hogyan kerül a zsákba. Amit elfogyasztásra kínálunk kedvencünknek, nagy mértékben befolyásolja az életminőségét.

Rengeteg márka, gyártmány létezik már sokféle kommunikációval, dekoratív, vonzó csomagolással, hangzatos szlogenekkel, így az információ sokasága elvonhatja a vásárló figyelmét a lényegről.

Ha a kutyagazdi megbízható gyártó termékét választja, biztos lehet abban, hogy amire kifejlesztették az adott receptúrát, arra az esetek döntő többségében kiválóan működik is.

Talán hazabeszélésnek tűnik, de miért javaslod a nagy múltú gyártók termékeit?

A legmegbízhatóbb eledelek mindig a nagy szaktudású, nemzetközileg elismert cégek termékei, olyan cégeké, amik legtöbb esetben transzparens módon működnek.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a táplálkozástudomány, ahogy neve is mutatja, tudomány. Komoly szakmai tudás és rengeteg tapasztalat kell, hogy az ideális táplálékot tudjuk megalkotni. Ennek a legbiztosabb háttere az olyan kutató és gyártó világcég, mint például a Nestlé PURINA.

Jó és elfogadható eledelek elérhetők piacon, de annyira komplex és kiforrott, minden tekintetben minőségi, mint a PURINA PRO PLAN termékcsalád nagyon kevés van.

A PRO PLAN márka kapcsán kaptok-e visszajelzéseket a tenyésztőktől? A visszajelzések mennyiben befolyásolják a termékfejlesztéseket? 

Természetesen kapunk, hiszen a tenyésztői közösség abban is különleges, hogy egyszerre üzleti partnerek és végfogyasztók, akik nagy mennyiségben alkalmazzák az etetési rendszerünket.

Azt azonban fontos elmondani, hogy a termékfejlesztéseink központi szinten folynak, komoly kutatómunka előzi meg egy-egy új íz vagy termékinnováció létrejöttét. Franciaországban van egy kutató és fejlesztő központunk és ott rengeteg terméket tesztelnek. Természetesen az is előfordulhat, hogy bevezetünk egy terméket a magyar piacra, mely nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, ezért később kivezetésre kerül, de erre kevés példa van. A PRO PLAN termékcsalád folyamatosan bővül új ízekkel, kiszerelésekkel, kategóriákkal. 

A kérdésre válaszolva, nagyon szívesen fogadjuk a tenyésztőink észrevételeit, melyet közösen az állatorvosunkkal, akár a központi csapat bevonásával vizsgálunk. A termékfejlesztéseket azonban leginkább a globális trendek, kutatások, versenytársi környezet határozza meg, de az is előfordul, hogy egy már központilag elérhető terméket azért vezetünk be a hazai piacra, mert nagy volt rá az igény a piacról, tenyésztőktől.

Mit érdemes tudni a tenyésztői közösséggel tartott kapcsolatodról? 

A hazai tenyésztői közösséggel a kapcsolattartás többrétű.

Magam, mint tenyésztői referens, a közösségi média adta lehetőségeket kihasználva napi szintű, rendszeres kapcsolatban vagyok a teljes közeggel, emellett a rendszeres telefonos kapcsolat is működik. Gyakran kapok szakmai kérdésekre vonatkozó megkereséseket, kutyaeledelek, egészségügyi problémák kapcsán. Ez utóbbiak esetén, ha olyan mélységű a téma, nagy segítséget nyújt számomra Dr. Márton Kinga, cégünk állatorvosa. 

Lehetőség szerint VIP programunk résztvevőit évente legalább egyszer személyesen is meglátogatom, de az elsődleges kapcsolattartási mód itt is a telefon, a közösségi média és az email. A kapcsolattartásban közvetlen munkatársaim is nagy szerepet vállalnak.

A VIP tenyésztői programunk egy limitált számú partnerprogramot jelent, melynek keretében meghatározott kommunikációhoz kapcsolódva, előnyöket biztosítunk a tenyésztőink részére. Folyamatosan edukáljuk őket, szakmai anyagokkal segítjük a munkájukat, terméket és ajándékokat is biztosítunk számukra, amit ők részben a végfelhasználók felé tudnak továbbadni. A tenyésztőink a saját felületeiken PRO PLAN tartalmakat osztanak meg, ezzel is eljutva még több potenciális vásárlóhoz. Egy komplett ajánlási rendszert dolgoztunk ki az évek alatt, ami nagyon szépen működik.

Van-e a hazai tenyésztőknek olyan része, akik kifejezetten erősen kötődnek a PRO PLAN márkához? Ha igen, miért?

Igen, vannak hosszútávú, szakmai kapcsolataink.

Évekre visszamenőleg is megfigyelhető egy-egy fajta felfutása, aminek egyik oka a már korábban említett „tenyésztőnek a tenyésztő a leghitelesebb ajánlási forrása”. Ha egy fajtánál egy tenyésztőnek beválik az eledelünk, az ajánlani fogja a tenyésztői ismerőseinek, akik szívesen fordulnak hozzánk.

A miértekre a válasz részben már elhangzott, de ezeken kívül nagyban segítette a különböző fajtacsoportok bővülését a szakmai kutyakiállítások szponzorációja, ahol közvetlen kapcsolatba kerülünk a tenyésztőkkel, és például a nyereményként kapott eledelt ki tudják próbálni. Feladataim közé tartozik az a többlépcsős háttérmunka, ahogy a kiállítások után megkeressük őket a regisztrációs lehetőségekkel és információkkal.

A kiállításon való megjelenések hatására sokan léptek be hozzánk, aztán a tenyésztő társakhoz vitték tovább a jó hírünket. A rendezvények részeként az általam készített többszáz fotót megjelentettük PRO PLAN logóval a kutyás közösségi csoportokban. Ez az aktivitás nagyon széles körben érte el jelenlegi és leendő partnereinket a márka közegében.

Ezek az aktivitások, a cégünk által még szélesebb körnek biztosított támogatási rendszer és a PRO PLAN eledelek magas minősége generálja tenyésztői bázisunk növekedését.