A Nestlé csomagolástervezéssel kapcsolatos célja az, hogy könnyebbé tegye a termékek felhasználását és fogyasztását

jan. 19, 2012

Annak érdekében, hogy a fogyasztók korosztályra való tekintet nélkül egyaránt örömmel fogyaszthassák termékeit, a Nestlé módosítja bizonyos márkái csomagolását.

Az egyik formatervezési megközelítés neve, melyet az egyesült királyságbeli Cambridge University kutatói dolgoztak ki, az úgynevezett „Inclusive Design”, azaz a fogyasztót „bevonó” eljárás.

Élelmiszeripari vállalatként a Nestlé elsőként kezdte alkalmazni ezt a módszert az egyetemmel 2009-ben kötött partneri megállapodása keretében.

Az Inclusive Design olyan csomagolási megoldások kidolgozására fekteti a hangsúlyt, amelyek a lehető legtöbb ember igényeit képes kielégíteni.

Annak felderítéséhez, hogy a termékek felhasználása hogyan tehető a legkönnyebbé, a vállalatoknak a módszeren belül számos speciális eszköz áll rendelkezésre.

 

A „formatervezés filozófiája”

 

„A Nestlé vezető szerepet vállal ennek a formatervezési megközelítésnek a kidolgozásában” - mondta David Wiggins, a Nestlé UK csomagolástechnikai részlegének vezetője.

„Az Inclusive Design segítségével elmozdulhatunk az egyszerűen jó tervezéstől a kiváló felé, és olyan úttörő megoldást kínálhatunk vásárlóinknak, amely mindannyiuk számára előnyt jelent” - fogalmazott.

Ezenkívül a Nestlé arra is törekszik, hogy termékei használata biztonságos legyen, csomagolásuk hozzájáruljon a termékek frissességének megőrzéséhez, könnyen érthető instrukciókat tartalmazzon, és a lehető legkevesebb hulladékot képezze a fogyasztás után.

„Azáltal, hogy a vásárló szemszögéből nézve fejlesztjük csomagolásainkat, olyan megoldásokat alakítunk ki, amelyek életkortól, fizikumtól és mentális fogyatékosságtól függetlenül könnyen használhatók” - fejtette ki Anne Roulin, a Nestlé csomagolási és formatervezési részlegének globális igazgatója.

 

Egy különleges kesztyű

 

Ausztráliában az egyesült államokbeli Atlanta állam georgiai műszaki kutatóintézetében (Georgia Tech Research Institute) kifejlesztett különleges kesztyű segít megérteni a Nestlé munkatársainak az ízületi gyulladás hatásait.

A Nestlé csomagolási szakértői a vállalat öt legnépszerűbb termékén próbálták ki a betegség szimulálására kialakított kesztyűt annak megértésére, hogy ez a rendkívül kellemetlen és zavaró állapot milyen módon korlátozza a betegségben szenvedők mozgási képességeit és erejét.

Ennek eredményeként a tavalyi év során a Nestlé az Arthritis Australiával együttműködésben létrehozott egy, a termékek hozzáférhetőségét és használhatóságát mérő skálát, Accessibility Benchmarking Scale néven.

A skála segítségével a csomagolástervezők előre felmérhetik, hogy az adott csomagolást hány ember lesz képes használni.

Fergal Barry, az Arthritis Australia stratégiai partnerkapcsolati igazgatója elmondta: „A fogyasztóknak olyan termékekre van szükségük, amelyek könnyen felbonthatók, és könnyen használhatók.”

Majd hozzátette: „A gyártóknak eddig az jelentette a kihívást, hogy pontosan megállapíthassák a csomagolás használhatóságának fokát, és ez a skála segít az elgondolások előzetes értékelésében.”

 

„Felszabadító”

 

A Nestlé Australia csomagolás-újratervezési lépését örömmel fogadta például az ízületi problémákkal küzdő Wendy Favorito 41 éves sydney-i beszédterapeuta.

Mióta hatéves korában fiatalkori ízületi gyulladást diagnosztizáltak nála, az olyan hétköznapi feladatok elvégzése is rendkívüli nehézséggé vált számára, mint gyermekei uzsonnájának becsomagolása vagy például az üvegek kinyitása.

 „A csomagolások egész életemben problémát okoztak, ezért az Arthritis Australia és a Nestlé új megoldása igazi felszabadulást jelent számomra... a mindennapi életben egészen biztosan nem leszek annyira másokra utalva - mondta. -

Ha egy termék csomagolása könnyen nyitható, ez nemcsak nekem, hanem az idősebb korosztály nagy része számára is egészen biztosan nagy vonzerőt jelent.”

 

A fő márka-eszköz

 

A formatervezési folyamat eredményeként már léteznek könnyen használható csomagolások a Nestlé termékkínálatában.

Ilyen például a Nescafé Gold, melynek formatervét tavaly alakította át a vállalat annak érdekében, hogy az újonnan kialakított jobb fogásnak, a „rápattintós” fedélnek és a könnyen lehúzható záró fóliának köszönhetően a termék mindennapi használata egyszerűbb legyen.

„Új üveget szerettünk volna tervezni a Nescafé Gold számára, és ehhez első lépésként a vásárlói tapasztalatra volt szükségünk - magyarázta Philippe Domansky, aki a Nestlé svájci Termék- és Technológiai Központjában (Orbe) a termék-formatervezési folyamatát vezette. - 
 
Az egyértelmű volt, hogy a fogyasztók kedvelték az üveg eddigi formáját, úgyhogy ezt mint fő márka-eszközt, mindenképpen meg kellett őriznünk.

Az új üveg azonban modernebb megjelenésben adja vissza a Nescafé Gold megszokott alapformáját.”

 

Egyszerű használat

 

A Nescafé Gold nem az egyetlen olyan termék, amely forma-átalakításon esett át.

Az Egyesült Államokban a vállalat a Boost márkájú italok csomagolásán változtatott tavaly februárban.

Ez a teljes tápértékkel rendelkező italcsalád az alultáplált vagy ilyen veszélynek kitett idős emberek számára készült.

Annak érdekében, hogy az adott fogyasztói kör könnyebben használhassa a Boost termékeket, a Nestlé globális szakértői csapata kidolgozta a csomagolás új formatervét.

A fejlesztések közé tartozik például a kézre álló fogás, a belső zárófólia nélküli, könnyen nyitható fedél, valamint a multipack fogantyú.

A linkre kattintva megnézheti, miben változott a Boost csomagolása.

Kapcsolódó korábbi sajtóközleményünk a Nestlé csomagolás fejlesztési tevékenységéről:

http://www.nestle.hu/media/pressreleases/Pages/fenntarthatosag.aspx 

Kapcsolódó linkek (angolul):

Nescafé Gold

Még több kép a Flickr csatornán