Vissza a Történetek oldalra
2 perc elolvasni

Van bármi, ami nem szerethető a fenntarthatóságban? Ugye?

A kifejezést szinte naponta halljuk, kivétel nélkül pozitív kontextusban. Mindenesetre, mielőtt bemutatjuk a világ legfenntarthatóbb vállalatait, érdemes megérteni a kifejezés tényleges jelentését.

A fenntarthatóságról esetleg elsőre újrahasznosított teásfilterek és házi termesztésű zöldség jut az ember eszébe. De vajon mit jelent a több milliárd dolláros forgalmat bonyolító globális vállalatok esetében?

Az ENSZ a következőképpen határozza meg a fenntartható fejlődést: „olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen szükségleteit, anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékek esélyét arra, hogy ők is kielégíthessék szükségleteiket“.

Azok a vállalatok számítanak a legfenntarthatóbbnak, melyek a legtöbbet teszik a környezetre, társadalomra és a gazdaságra gyakorolt negatív hatásuk minimalizálásáért és egyúttal igyekeznek a lehető legnagyobb pozitív hatást gyakorolni környezetükre.

Noha ez az egész egyfajta fantasztikus fenntarthatósági gépezetnek tűnik, sajnos csak egy diagram, amely az egyes vállalatok Dow Jones Fenntarthatósági Indexe (DJSI) szerinti teljesítményének számításához szükséges számos összetett értékelést mutatja.

 

A DJSI egy, a legnagyobb 2 500 globális vállalat teljesítményét mérő, világszerte elismert független referenciaindex. Lássuk az öt kulcságazat vezető cégeit.

Autóipar

BMW, Németország

A DJSI szerint a BMW kiemelkedő környezeti és társadalmi teljesítménye teszi az autóipar vezetőjévé. A vállalat hatékonyság terén elért fejlesztéseinek köszönhetően egy átlagos méretű gépkocsi flotta egy kilométerre vetített átlagos széndioxid kibocsátása 3,3%-kal csökkent az elmúlt évben.

A DSJ Index szerint az erős környezeti teljesítmény mellett a BMW a világ egyik legvonzóbb munkahelye. Dolgozóinak számos oktatási és képzési lehetőséget kínál. A vállalat az emberi jogok mellett is elkötelezte magát.

Fogyasztási cikkek

LG Electronics, Dél-Korea

Az LG „Zöldebb 2020“ programja az üvegház hatású gázkibocsátás 40%-os csökkentését, valamint a zöld vállalkozási tevékenység 15%-os növekedését tűzte ki célul.

A DSJ Index szerint a gyártó 2008 óta 353 000 tonnával csökkentette az üvegházhatású gázok összkibocsátását. A zöld csomagolásra vonatkozó irányelvének köszönhetően a termékek csomagolása könnyebb, a logisztikai költségek pedig alacsonyabbak lettek.

Az LG társadalmi beruházási keretének 91%-át közösségi kezdeményezésekre fordította, melynek részeként a vállalat technológiai szaktudását felhasználva fogyatékosok számára fejlesztett alkalmazásokat és járult hozzá a közcélú infrastruktúrához.

Ital- és élelmiszeripar

Nestlé, Svájc

A Nestlé az ágazat legjobbjaként 100-ból 92 pontot ért el mindhárom – gazdasági, környezetvédelmi és társadalmi – kategóriában.

A DSJ Index elismerőleg szólt a vállalat egészség és táplálkozás terén fennálló ágazati vezető szerepéről, valamint azokról a „kiemelkedő kezdeményezéseiről“, mellyel az emberi jogokat beemelte a szállítókra vonatkozó szabályzatába.

A környezetvédelmi területen elért maximális 100 ponttal az Index a Nestlé azon elkötelezettségét ismerte el, melynek célja, hogy a termékei és működése a lehető legkörnyezet-barátabb és társadalombarát legyen.

Például Svájcban a Nestlé a helyi gazdákkal együttműködésben megnyitotta az ország legnagyobb biogáz üzemét, amely a tehéntrágyából állít elő zöld energiát a Henniez palackozó üzem és a svájci villamosenergia-hálózat számára.

Viszonzásul a gazdák környezetbarátabb trágyát kapnak vissza, és a Nestlé támogatja őket a helyi környezet megóvásában. Ez és az ehhez hasonló projekteknek köszönhető, hogy a Nestlé 100-ból 98 pontot ért el a DJSI társadalmi felelősségvállalás/filantrópia kategóriájában.

Háztartási termékek

Unilever, Hollandia

A DJSI értékelése alapján az Unilever teljes szervezetét áthatja a fenntarthatóság.

A Dove márkát például az önbecsülést erősítő projektjéért kapott elismerést, mely az uralkodó szépségeszményeket kérdőjelezi meg és a saját testük elfogadására biztatja a nőket. A projekt 19 millió fiatalt ért el és tette a Dove-ot az Unilever legkelendőbb márkájává.

Az Unilever nagy fejlődést ért el a vezető pozícióban lévő nők számának növelése terén is. Jelenleg a társaság vezető pozícióinak 45%-át nők töltik be.

Az Unilever Fenntarthatósági Tervének célja, hogy felére csökkentse a vállalat termékeinek környezeti hatását. A vállalat 2010. óta már 29%-kal csökkentette a termékeihez kapcsolódó hulladék mennyiségét.

Technológia és hardver

Hewlett Packard Enterprise Co., USA

A DJSI értékelésében a HPE üzleti stratégiájában továbbra is kiemelt szerepet szán a gazdasági, környezetvédelmi és társadalmi szempontoknak.

A vállalat kiemelkedően teljesített a foglalkoztatás terén. A személyes adatok védelme terén végzett tevékenységével alátámasztja a munkavállalók és vevők emberi jogai és jólléte iránti elkötelezettségét. A DSI Index hangsúlyozza, hogy az innováció menedzsment a vállalat másik erőssége, és az új stratégiai irány – a szolgáltatások és tanácsadás hangsúlyosabb jelenléte – értelmében a Hewlett Packard új területeken is versenybe száll.

Miért fontos mindez?

Az emberek azoknál a vállalatoknál dolgoznak szívesen, melyek energiát fektetnek a közösségek életének javításába. Amikor olyan munkáltatónál dolgozunk, amely a közösségek számára is visszaad valamit, úgy érezzük, hogy mi is hozzájárulunk egy jobb világhoz.

Sokkal valószínűbb, hogy azok a vállalatok, melyek tisztelik és megbecsülik a dolgozóikat, mint egyéneket és a közösség tagjait, cserébe hűséges és lelkes munkaerőt tudhatnak magukénak, ami pedig végül elégedettebb vevőket is eredményez.

A vevők ugyanis elvárják a társadalmi és környezetvédelmi felelősségvállalást. Egyre több ember szeretné tudni, hogy milyen hatással vannak a világra egyéni vásárlási és fogyasztási szokásai. Azok a vállalatok, amelyek ezt felmérték és megértették, nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a legfenntarthatóbb megoldásokat alkalmazzák az üzleti modelljükben.