A svájci és a belga gyerekek is magyar csokimikulásnak örülnek

Öt kontinensre érkeznek csokimikulások Diósgyőrből

To Press Releases listdec. 15, 2015

Csokimikulás-kóstoló eseményen mutatta be legnépszerűbb szezonális termékeit a NESTLÉ diósgyőri gyára. A belga és a svájci gyerekeknek is Észak-Magyarországról hozza az ehető figurákat a Mikulás.

A Diósgyőri Édesipari Gyárban több évtizedes múltra tekint vissza a csokoládéfigurák gyártása, 1991 óta pedig a diósgyőri a Nestlé egyetlen, kizárólag üreges csokoládéfigurákra specializálódott gyártóegysége; azóta valóságos csokoládéfigura-nagyhatalommá nőtte ki magát. Tíz itt készült termékből kilencet a világ különböző országaiba szállítanak.

A diósgyőri gyár valamennyi terméke valódi csokoládéból készül, a piaci trendeknek megfelelően. A magyar vásárlók számára egyre fontosabb a minőség, így a karácsonyi és húsvéti szezonokban egyaránt a valódi csokoládéból készült figurákat keresik.

Diósgyőr a csokimikulás nagyhatalom

Az idei karácsonyi szezonban rekordszámú, 31 millió darab üreges csokoládéfigura készült Diósgyőrben, amelyek 5 kontinens 23 országában kerülnek piacra. A vállalat az elmúlt öt évben több mint egymilliárd forintot fordított beruházásokra a gyárban. Ez idő alatt a gyár megduplázta a legyártott üreges karácsonyi csokoládék számát, melyek export értéke 80 százalékkal nőtt. Jelenleg több mint 600-an dolgoznak itt, de ez az intenzív gyártási időszakokban további 100 fővel is emelkedhet. Az üzemben külön kézi csomagoló helységben csomagolják azokat a terméket, melyeknek részletes kidolgozása és egyedi formája kifejezetten ezt a megoldást igényli.

A hazai fejlesztők szaktudásának köszönhetően számos újítás Magyarországról indult világhódító útjára, például a dúsított figurák, amelyek csokoládéja kekszet, mogyorót vagy gabonapelyhet tartalmaz. Ezek közül a legnépszerűbbek a Kit Kat-figurák, amelyek jelenlegi ízvilágát kifejezetten a fogyasztóktól érkezett közvetlen visszajelzések alapján alakították ki. „Büszkék vagyunk arra, hogy kiváló minőségű, Magyarországon gyártott csokikülönlegességek kerülnek piacra Chilétől kezdve Kanadán keresztül Ausztráliáig, de még az olyan nagy csokoládé hagyományokkal rendelkező országok boltjaiba is, mint például Svájc vagy Belgium” – hangsúlyozta a Budapesten tartott csokoládékóstolón Magyari Zoltán, a NESTLÉ diósgyőri gyárának termelésvezetője.

A minőségi gyártáson felül a Nestlé szem előtt tartja a különböző országok fogyasztóinak eltérő igényeit és ízlésvilágát is; a termékek fejlesztésénél kiértékelik és figyelembe veszik beérkező fogyasztói véleményeket és visszajelzéseket. Míg például a német piacra mentolos étcsokoládét szállítanak nagyobb mennyiségben, Nagy-Britanniában a fehércsokoládé a kedvenc. Tavaly Nagy-Britannia volt a diósgyőri csokoládé legnagyobb külföldi felvevő piaca, mintegy 951 tonna csokoládét szállítottak a brit csoki-fogyasztóknak. De jelentős mennyiségű, hazai gyártású üreges csokifigura került a német és cseh boltok polcaira is.

A Budapesten tartott csokoládékóstolón Koós Katalin, a gyár élelmiszerbiztonsági vezetője elmondta, a magyarok ízlésének leginkább a Boci-csoki ízvilága felel meg, a német piacra mogyorósabb ízű mikulások kerülnek, Angliába azonban olyan változatot exportálnak, amely véletlenül sem tartalmaz mogyorót . A gyár különlegességei közé tartoznak a legnépszerűbb terméknek számító, mogyoródarabokkal gazdagított Kit Kat-mikulás és az intenzív illata miatt külön egységben gyártott, egyedi ízesítésű After Eight-télapók. A csokifigurák minőségét minden nap egy-egy tesztcsapat és hivatásos kóstolók ellenőrzik, akik a minőség-ellenőrzés során számtalan különböző szempontot vesznek figyelembe: többek között azt is, hogy a figurák töréskor milyen roppanó hangot adnak ki.

Fő a mértékletesség!

„Egy kiegyensúlyozott étrendben alkalmanként helye lehet a csokoládénak is. A Nestlé harmonizálta az egy adagos figurák súlyát, a több adagos termékek csomagolásán pedig bevezették a javasolt adagolásra vonatkozó útmutatót, ezzel is támogatva a magyar családokat a kiegyensúlyozott étrend megvalósításában ” – mondta el Kiss-Tóth Bernadett, a NESTLÉ dietetikusa. „Nem teszünk rosszat a gyerekünkkel, ha közbenjárásunkkal a Mikulás csokifigurát rejt el a csizmájában. Ugyanakkor érdemes odafigyelnünk arra, hogy a gyerek ne egy ültő helyében falja fel a csokoládémikulást, hadd jusson belőle másnapra, harmadnapra is” – tette hozzá.

Egy kis csokoládétörténelem

A csokoládé története közel kétezer évre nyúlik vissza. Az Istenek eledeleként számon tartott ínyencséghez a kakaóbabot a maják kezdték termeszteni az időszámításunk előtti harmadik században. Az aztékok „cacahuatl”-ból, azaz kakaóbabból készített „xocolatl”(keserűvíz) nevű ősi italát a Mexikót meghódító spanyol Hernando Cortez fedezte fel Európa számára 1519-ben. A spanyolok forró vízzel készítették. Vaníliával, fahéjjal vagy szegfűszeggel tették élvezhetőbbé, és később cukorral édesítették.

A csokoládéfogyasztást Kolumbusz Kristóf fedezte fel tengerentúli útjai során, de csak később, Corteznak köszönhetően ismerhette meg Európa. Először a spanyol udvarban tett szert rendkívüli népszerűségre, olyannyira, hogy a társasági hölgyek még a mise alatt sem tudtak meglenni nélküle. A kakaóbab csaknem 200 évig a spanyolok kereskedelmi monopóliuma volt, majd 1615-ben XIII. Lajos francia király felesége – aki Madridban nőtt fel – ismertette meg a francia nemesség köreiben a csokoládé italt, amelynek fogyasztása hamarosan divattá és egyben státuszszimbólummá vált.

A csokoládét a 18. század végéig italként fogyasztották, vízzel, tejjel, ritkábban borral hígítva, tojással dúsítva. A csokoládégyártást később a gyógyszerészektől átvették az erre specializálódott, főleg olasz származású csokoládékészítők. Az első csokoládégyárat a bristoli Fry cég alapította 1728-ban. Bonbont Plessis Praslin francia herceg szakács-cukrásza kreált először a 17. században a regensburgi birodalmi gyűlés résztvevőinek. Cukrozott mandulát mártott csokoládéba, és gazdája után pralinénak nevezte el.

A szilárd étcsokoládé a 19. század vívmánya. Formája kezdetben hengeres volt, ezért az ördög szarvának is nevezték. Gyártásának egy holland vegyész, Conraad Van Houten adott lendületet 1828-ban a kakaópor és a kakaóbabból sajtolt kakaóvaj előállításával.

A kakaómassza, kakaóvaj, cukor, fűszerek és ízesítők összedolgozásán alapuló gyári technológia a gőzgépek munkába állításával teljesedett ki, melyet a svájciak fejlesztettek tovább: 1875-ben Henri Nestlé és Daniel Peter összeházasította a csokoládét a tejporral: megszületett a tejcsokoládé. A Nestlé ma a világ vezető élelmiszeripari, táplálkozás, egészség és életmód vállalata. Központja Svájcban, Veveyben van.

A csokoládéfigurák gyártása az 1920-as évekre nyúlik vissza. A kezdetekben Gerbeaud és Hauer formáltak először csokoládéból figurákat. Ezeket még kézzel készítették. A kezdetek technikája: egy formába kevés csokoládét tettek, a formát lezárták majd megforgatták. Az alufóliára történő nyomtatás technikáját az 1970-es évektől használják a csokoládéfigurák csomagolásához. Ma már a figurákat úgy készítik, hogy a csokoládémasszát felmelegítik és formákba töltik. Ezt követően lehűtik, ami alatt kakaóvaj kristályok alakulnak ki, és fényes, roppanós, a formától könnyen elváló termék keletkezik.

A csokimikulás nemzetközi karrierje 1880-ban kezdődött, amikor egy csokoládéműhelyt üzemeltető család egy 300 darabból álló sorozatot készített gyűjtők számára, de ekkor az édességek még tömör csokiból készültek. A sikeren felbuzdulva a gyárak hamarosan ráálltak a tömeggyártásra.

 

További információ:

Benes Beáta
Tel: +36-70-363-3497
E-mail: beata.benes@uniomedia.hu