Sort by
Sort by

A vállalatok a piacképes gyakorlati tudást hiányolják a frissdiplomásoknál

Vissza a sajtóközleményekre
Budapest

Diplomás szakemberhiány, hiányos vállalati tervezés és a fiatalokkal szembeni fenntartások jellemzik a magyar munkaerőpiacot, derül ki a HVG HR Center friss kutatásából. Emellett, a javuló tendencia ellenére itthon még mindig az átlagos munkanélküliség duplája jellemző a 25 év alattiakra. Éppen ezért a vállalatok az ő gyakornoki illetve munkalehetőségeik megteremtésére és a megfelelő, minden érintett bevonásával megvalósuló párbeszéd kialakítására összpontosítanak az Összefogás a Fiatalok Foglalkoztatásáért partnerprogram keretében, melyet a kutatást is támogató Nestlé hívott életre a tavalyi év során.

Hiányzik az összhang
A Macro-Talent 1 2015-2017 kutatás rávilágított, hogy a cégek különösen a műszaki-mérnöki területen számolnak elhúzódó szakemberhiánnyal, ugyanakkor érdemi fiatalításban a megkérdezett cégek nem gondolkodnak. A vállalatok alig egy tizede tervez lehetőséget biztosítani pályakezdők számára, hogy betöltsék a megüresedő pozíciókat. Ez jellemzően az egyetemről frissen kikerülő munkavállalókkal kapcsolatos félelmükből fakad, miszerint a fiatalok nem képesek megfelelően alkalmazkodni és helyt állni egy teljesen új feladatkörben, továbbá kétharmaduk kiemelte, hogy a képzések során jóval nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a gyakorlati ismeretek átadására. „A vállalatvezetők jelentősnek érzik a távolságot a frissdiplomás fiatalok tudása és a rájuk váró feladatok elvégzéséhez szükséges ismeretek között” – fejtette ki Kóthay Péter a HVG HR Center operatív vezetője.

Több mint 200 fiatal itthoni sikere
A részben a kutatás által felvetett problémákra is megoldást nyújtó Összefogás a Fiatalok Foglalkoztatásáért programot életre hívó Nestlé több, mint kétezer dolgozót foglalkoztat Magyarországon. Saját kezdeményezésük, a 2013 telén indított Nestlé a Fiatalok Foglalkoztatásáért program első hazai eredménye, hogy a vállalat 122 gyakornokot segített munkatapasztalat-szerzési lehetőséghez – ezzel a Magyarországon 2016 végéig vállalt, gyakornokokra vonatkozó célkitűzés már 50%-ban teljesült - és emellett több mint 200 harminc év alatti fiatal jutott munkához.
Tavaly szeptemberben, a kezdeményezés részeként a Nestlé Európában 200 cég csatlakozásával útjára indította az Összefogás a Fiatalok Foglalkoztatásáért partnerprogramot, több mint 100 000 munkalehetőséget teremtve ezzel a 30 év alatti fiataloknak 2016-ig. „Magyarországon tíz felelős vállalat és szakmai szervezet csatlakozott a kezdeményezéshez, akik nem csak elkötelezték magukat a fiatalok munkaerő-piaci helyzetének javítása mellett, hanem a kérdésben egységes elveket képviselve hívták kerekasztal beszélgetésre a téma összes érintettjét. Az így létrehozott Összefogás célja, hogy a lehető leghatékonyabban segítse a fiatalok elhelyezkedését és szakmai fejlődését”– hangsúlyozza Jean Grunenwald, a Nestlé Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.

Vissza az egyetemre
A Nestlé és a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kara a most futó tavaszi szemeszterben elindította külön programját, ami céljául tűzte ki, hogy a vállalat tapasztalt élelmiszermérnök, kutató, jogász, dietetikus és kommunikációs szakemberei segítségével olyan ismereteket adjon át a táplálkozástudományi képzésben résztvevő hallgatóknak, amellyel hozzájárulhatnak a fogyasztók tudatos döntéseihez. „A kreditpontos tantárgyi program hiánypótló, hiszen piacképes gyakorlati tudást ad át a hallgatóinknak, amelynek segítségével még jobban megismerhetik az élelmiszeripari sajátosságokat: az élelmiszerfejlesztéshez és a szakmailag megfelelő tájékoztatáshoz szükséges készségeket, az ezeket támogató kutatási és fejlesztési területeket, a fogyasztói magatartást, valamint a felelős kommunikációval szemben támasztott követelményeket és szabályozási környezetet ” – mondja Horváth Zoltánné PhD, főiskolai docens, a Semmelweis Egyetem Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszék tantárgyvezetője.

Az Összefogás a Fiatalok Foglalkoztatásáért partnerprogram felsőoktatási törekvéseinek alapvető célja, hogy a vállalatoknál lévő tapasztalatot, tudást megosztva járulhassanak hozzá a cégek a következő generáció sikereihez. A Nestlé képzése mellett a Flow Csoport a végzős egyetemistáknak idén tavasszal egy hétnapos ingyenes képzési lehetőséget biztosít az Összefogás a Fiatalok Foglalkoztatásáért program keretein belül. „A Corvinus egyetem diákjai számára most megvalósuló képzés célja, hogy azokat a készségeket fejlesszük, amelyeket a vállalatok leginkább hiányolnak a frissdiplomásoknál” – teszi hozzá Zsikla Gábor, a Flow Csoport ügyvezetője.
 
Az Összefogás a Fiatalok Foglalkoztatásáért hivatalos szakmai partnere, az Aon Hewitt évek óta tudatosan működtet gyakornoki és utánpótlás-programot, tavaly óta kiemelt szerepet vállalva a partneri kezdeményezésben. „Fontos, hogy megismerjük a fiatalok véleményét arról, hogy számukra mi lenne a legnagyobb segítség, hol vannak a tényleges problémák, és ennek tudatában hangoljuk össze a partnerekkel közös aktivitásokat is” – emeli ki Uzsák Éva, az Aon Hewitt üzletfejlesztési vezetője.

 

[1] Információk a Macro-Talent kutatásról
A Macro-Talent 2015-2017 kutatás a HVG HR Center megbízásából mérte fel az elkövetkező évek közép- és nagyvállalati diplomás munkaerő-szükségletének és a felsőoktatás szakember kibocsátásának viszonyát. A GVI és az Aon Hewitt a reprezentatív országos kutatást közel 500 vállalat írásbeli megkérdezésével, közép- és felsővezetői interjúkkal, valamint a felsőoktatásra vonatkozó nyilvánosan elérhető adatbázisok és szakanyagok egybevetésével végezte. A kutatás létrejöttét a munkaerőpiac hosszútávú egyensúlyában érdekelt cégek, az Audi, a Bosch, a Nestlé és a Telenor támogatása tette lehetővé. A nagyszabású kutatás megvalósításával a szervezők a diplomás munkaerő-kereslet és kínálat viszonyának feltárását, a strukturális problémák időbeni azonosítását és a legjobb vállalati tapasztalatok megosztását célozta.